In een wereld waar lithium-ion accu’s een steeds prominentere rol spelen in diverse sectoren – van de automotive industrie tot de bouw en sloop, is het veilig opladen van deze accu’s nu belangrijker dan ooit. Branden veroorzaakt door lithium-ion accu’s komen steeds vaker voor, en met de introductie van de VDMA 24994 papers maken we een grote sprong voorwaarts in de bescherming tegen de risico’s van accubranden.
Wat is VDMA 24994?
VDMA 24994 is een document, opgesteld door de VDMA. Dit document specificeert de testvereisten voor brandwerende opslagkasten voor lithium-ion batterijen. Dit is van cruciaal belang in een markt waar veel verschillende opbergmiddelen voor lithium-ion accu’s claimen dat ze veilig zijn.
Dit document is van toepassing op afneembare/draagbare lithium-ion batterijen met een gewicht gelijk aan of minder dan 25 kg, die kunnen worden losgekoppeld van de apparatuur om apart opladen of vervanging met een opgeladen batterij mogelijk te maken. Actief opladen van de lithium-ion batterijen is mogelijk mogelijk in de kast.
Waarom is VDMA 24994 belangrijk?
De noodzaak voor een duidelijke testmethode zoals VDMA 24994 paper beschrijft komt voort uit de praktijk. Veel bestaande oplossingen, zoals EN 14470-1 chemicaliënkasten, ook wel PGS 37-kasten genoemd, bieden niet de nodige veiligheid bij een accubrand. Incidenten waarbij accu’s extreem heet worden en ontbranden, leiden tot situaties waarbij vlammen uit de kast slaan en deuren openklappen, met extreme gevolgen. Dit zorgt voor veel onduidelijkheid en risico’s voor ondernemers en verzekeraars. Verzekeraars eisen daarom al langer dat lithium-ion accu’s in een veilige opbergvoorziening opgeborgen en opgeladen moeten worden.
Belangrijke eisen uit VDMA 24994
De VDMA 24994 stelt duidelijke eisen aan de prestatie van Lithium-ion accu opslag kluizen. Deze kluizen moeten bestand zijn tegen bepaalde temperaturen en de krachten van een eventuele explosie. Daarnaast zijn er aanvullende veiligheidseisen geformuleerd. Zo moeten de deuren van de accukluis altijd na een aantal minuten gesloten worden, want alleen dan houd je een brand in de kluis. Dit kan zijn door een alarm dat waarschuwt dat de deuren nog open zijn, of door zelfsluitende deuren. Het doel is om een accubrand binnen de kluis te houden en te voorkomen dat deze zich verspreidt.
Wat is het verschil tussen PGS 37-2 en VDMA 24994?
Hoewel de Nederlandse PGS 37-2 normen ook richtlijnen bieden voor de opslag van gevaarlijke stoffen, inclusief Lithium-ion accu’s, leggen deze niet de nadruk op het fysiek binnenhouden van een accubrand of explosie. De VDMA 24994 gaat een stap verder door praktijktests te vereisen en te focussen op het eindresultaat: een veilige opslag waarbij de deuren gesloten blijven onder extreme omstandigheden.
Seefion Kluizen
Seefion kluizen zijn getest met Lithium-ion accu’s door MPA Dresden tijdens de ontwikkeling van de VDMA 24994 en houden accubranden binnen in de kluis. Seefion kluizen bieden hiermee bewezen bescherming voor uw bedrijfspand en omgeving. Voor meer informatie kunt u terecht op onze pagina over onze kluizen.