In een wereld waar lithium-ion accu’s een steeds prominentere rol spelen in diverse sectoren – van de automotive industrie tot de bouw en sloop, is het veilig opladen van deze accu’s nu belangrijker dan ooit. Branden veroorzaakt door lithium-ion accu’s komen steeds vaker voor, en met de introductie van de aanstaande VDMA 24994 papers maken we een grote sprong voorwaarts in de bescherming tegen de risico’s van accubranden.

Laten we eens nader kijken naar de VDMA 24994.

Wat is VDMA 24994? VDMA 24994 is een nieuw document, opgesteld door de VDMA, die specifiek is ontworpen voor het veilig opslaan en opladen van lithium-ion accu’s. Het biedt duidelijke en praktische richtlijnen voor de veilige opslag en opladen van deze accu’s, waardoor het risico op brand en de gevolgen daarvan aanzienlijk worden verminderd. Dit is van cruciaal belang in een markt waar veel verschillende opbergmiddelen voor lithium-ion accu’s claimen dat ze veilig zijn.

Waarom is VDMA 24994 belangrijk? De noodzaak voor een duidelijke testmethode zoals VDMA 24994 beschrijft komt voort uit de praktijk. Veel bestaande oplossingen, zoals EN 14470-1 chemicaliënkasten, ook wel PGS 37-kasten genoemd, bieden niet de nodige veiligheid bij een accubrand. Incidenten waarbij accu’s extreem heet worden en ontbranden, leiden tot situaties waarbij vlammen uit de kast slaan en deuren openklappen, met alle gevolgen van dien. Dit zorgt voor veel onduidelijkheid en risico’s voor ondernemers en verzekeraars. Verzekeraars eisen daarom al langer dat lithium-ion accu’s in een veilige opbergvoorziening opgeborgen en opgeladen moeten worden.

Belangrijke eisen uit VDMA 24994 De VDMA 24994 stelt duidelijke eisen aan de prestatie van Lithium-ion kluizen. Deze kasten moeten bestand zijn tegen bepaalde temperaturen en de krachten van een eventuele explosie. Daarnaast zijn er aanvullende veiligheidseisen geformuleerd. Zo moeten de deuren van de accukluis altijd na een aantal minuten gesloten worden, want alleen dan houd je een brand in de kluis. Dit kan zijn door een alarm dat waarschuwt dat de deuren nog open zijn, of door zelfsluitende deuren. Het doel is om een accubrand binnen de kluis te houden en te voorkomen dat deze zich verspreidt, terwijl giftige rookgassen veilig naar buiten worden afgevoerd.

Wat is het verschil tussen PGS 37-2 en VDMA 24994? Hoewel de Nederlandse PGS 37-2 normen ook richtlijnen bieden voor de opslag van gevaarlijke stoffen, inclusief Lithium-ion accu’s, leggen deze niet de nadruk op het fysiek binnenhouden van een accubrand of explosie. De VDMA 24994 gaat een stap verder door praktijktests te vereisen en te focussen op het eindresultaat: een veilige opslag waarbij de deuren gesloten blijven onder extreme omstandigheden.

Seefion Kluizen Seefion kluizen zijn als eerste getest volgens deze VDMA 24994 papers en houden accubranden binnen in de kluis. Seefion kluizen bieden hiermee optimale bescherming voor uw bedrijfspand en omgeving. Voor meer informatie kunt u terecht op onze pagina over onze kluizen.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Ontvang direct een vrijblijvende offerte of neem contact met ons op om de brand- en inbraakveiligheid van jouw organisatie te verhogen.

Seefion

©2024 Seefion

All rights reserved

Navigatie

» Home
» Onze kluizen
    » Seefion 08
    » Seefion 10 
    » Seefion 16
    » Seefion 20
» Offerte
» Over
    » Over Seefion
    » Partner locator
    » Nieuws
    » Blog

 

» Contact
» Meer
     » Storingsmelder
     » FAQ

     » Downloads

Contact

085-1308498

Wattstraat 12

E

3771 AG, Barneveld

Partner worden